Death Race 2000

I ett språng upp från The Italian Stallion precis innan genombrottet med Rocky gjorde Stallone den här dystopiska racingfilmen.

I ett försök att hålla befolkning i schack och apocalypsen på armlängds avstånd så anordnas det så kallade Death Races. Ett bil-race där förarna får poäng för att klippa folk längs med vägarna. Hela konceptet och den underliggande kritiken mot staten kan kännas igen från filmer som Hunger Games och Battle Royale.

I Death Race spelar Stallone antagonisten Machine Gun Joe och han är lika platt stereotyp som det låter. Han får inte ett jättebra manus att jobba med här men tycker han sköter sig så bra som han kan med tanke på omständigheterna.

Har svårt att säga om filmen är smart eller dum när den gör ännu ett inlägg i exploatering av sex och våld som underhållning samtidigt som det är just det den kritiserar. Men å andra sidan, eftersom den innehåller det den kritiserar så når den även just sagda målgrupp. Vilket är lite härligt ironiskt.

David Carradine i Death Race 2000
Tänk om filmen var lika snygg som dess logotyp.

Värt att notera är att denna film kom före både Star Wars och Mad Max. Inte nog med att det finns ett gäng “rebels” som kallar sig “The Resistance”. Kolla på bilden ovan. Är inte huvudpersonen “Frankenstein” ganska lik vår käre Vader? Speciellt när han glider runt med sin mantel (glidandet syns tvärr inte i bilden). Mad Max-referenserna är mest tematiska och visuella men väldigt tydliga.

När den här filmen kom ut hade den ett ganska stort chockvärde. Idag däremot så kan man inte hämta så mycket från den. Temat med att göra uppror mot regeringen genom att spela med i deras gladiatorspel har gjorts bättre i exempelvis Battle Royale. Och att driva med genre-film har gjorts bättre i exempelvis Shaun of The Dead. Så idag så kan den nog tyvärr bara leva på nostalgi och charm från 70-talet.

Är man megaförtjust i filmer i stil med God Bless America där man går in så mycket för att visa vilket kallhjärtat samhälle man är på väg mot att man glömmer ge sina karaktärer egna hjärtan att kontrastera med. Eller om man tycker det är charmigt med snabbspolade bilar och dåligt gjorda “kills”. Då är denna “kultrulle” ett givet val. Men för min egen del så var det enda tillfredsställande med filmen att kunna lägga till ännu en film i min pinsamt tomma Stallone filmografi.