IRON-SKY-NAZIS-600x399

Iron Sky

Taglinen ”In 1945, the Nazis went to the moon. In 2018, they are coming back.” sammanfattar handlingen ganska bra. 1945 beger sig nazisterna ut i rymden och skapar ett litet nazisamhälle på månens baksida. När det plockar ett par austronauter som är ute på uppdrag av USAs president (Sarah Palin) ser de att astronauterna har mer teknologi i deras telefon än vad nazisterna har i deras megadator som ser ut att väga 20 ton. Då beslutar sig nazisterna för att det är dags att hälsa på jorden.

Den här filmen har varit i produktion i cirka 6 år och har delvis finansierats med hjälp utav crowdsourcing, vilket är himla coolt. Den galna premissen och tanken på att det är en riktig eldsjäl som skapat filmen gjorde att jag förväntat mig en grym satirisk film med taskiga effekter, jag fick dock det omvända. Effekterna är långt ifrån perfekta men mycket grymmare än vad man förväntar sig av en film av den här typen. Detta gjorde att när filmen väl börjat så ändrades mina förväntningar helt och jag trodde jag skulle få se något i klass med Inglourious Basterds eller åtminstone Rare Exports.

Jag är säker på att många kommer tycka den här filmen är alldeles hilarious men själv uppskattar jag humor som är lite mer subtil. Det är inte det att jag vill känna mig smart (kan vara att jag vill känna mig smart) men när skämt blir så utdragna att de nästan förklarar sig själva så tröttnar jag. Efter att ha sett, i olika intervjuer, att regissören Timo Vuorensola faktiskt är en ganska skärpt kille hade jag hoppas på en mycket vassare dialog. De skulle satsat lite av de där CGI-pengarna på att putsa upp manuset istället. Taskig CGI hade jag ju förväntat mig och varit helt ok med.

Filmen har dock en del härliga scener och skådespeleriet är faktiskt förvånansvärt bra. Små detaljer som när protagonisten försöker bli tjenis med nazisterna genom att yttra “I love me some sauerkraut” eller när nordkorea blir ledsen för att ingen tror på honom är guld.

Är lite kluven till vad kontentan blir. Om man slangar ner filmen i sämsta kvalitet och kikar på den med ett par polare och några öl så är det absolut en trea men om du går och betalar för att se den på bio och ser de feta inledande effekterna så blir du nog tyvärr besviken. Undantaget är väl om du skulle ha en fetish för filmer som exempelvis Död snö.

Älskar när regissörer "uppfinner hjulet" men kan samtidigt uppskatta att sjunka ner framför en förutsägbar romantisk komedi.