Stallones vitala

Rhinestone

Glittrande countrysångerska behöver oduglig taxichaffis hjälp att lösas från sitt kontrakt hos slemmig klubbägare. Är Rhinestone således Nashville möter Taxi Driver? Inte riktigt.

Sylvester Stallone har genom åren gjort sig känd för franchises som Rocky och Rambo; filmserier frontade av tystlåtna och sammanbitna hjältar som helst låter knytnävarna sköta snacket. Emellanåt har han dock försökt sig på sådant som ligger utanför den Stalloneska komfortzonen, som till exempel komedier. Alla som utstått Stopp! Annars skjuter morsan skarpt eller Oscar vet dock att humor sannerligen inte är Sly i sitt rätta element.

Rhinestone är New York-nattklubben vars stora dragplåster Jake Farris (Dolly Parton) fått nog av den sexistiske ägaren Freddie, men för att slippa undan sitt kontrakt tvingas hon gå med på ett vad: att på två veckor göra ”vilken nolla som helst” till countrystjärna. Vinner Jake är hon fri att lämna klubben, men om hon förlorar adderas fem år till kontraktet. Hon måste dessutom ha sex med klubbägaren. Valet på blivande stjärna faller på den tondöve taxichauffören Nick (Stallone), som till råga på allt hatar country. Duon åker till Jakes hemtrakter i Tennessee, där Nick ska drillas till artist.

Även om det inte framgår av premissen så är Rhinestone en komedi. De flesta av skämten bygger antingen på slapstick som att Stallone trampar i fårbajs med sina dyra italienska skor eller gapsjunger sig igenom ”rockiga” låtar med titlar som ”Drinkenstein”. En hel del tokiga kulturkrockar blir det dessutom, då Nick inledningsvis tycker att alla som sysslar med country är bonnläppar. Det överraskar kanske inte att Nick under filmens utdragna speltid måste omvärdera dessa fördomar.

drinkenstein

Rhinestone gick inte hem, varken hos publiken eller kritikerna. Även bakom kulisserna pyrde missnöjet. Manusförfattaren Phil Alden Robinson tog avstånd från filmen efter att Stallone skrivit om stora delar av handlingen. Även Sly har i efterhand betonat att filmen var ett stort misstag. Förmodligen sved beslutet att medverka extra mycket då han tackade nej till huvudrollerna i de blivande succéerna Snuten i Hollywood och Den vilda jakten på stenen för att kunna göra Rhinestone.

Den enda som verkar nöjd med sin insats i efterhand är Dolly Parton, som utöver en av huvudrollerna stod för hela soundtracket. Filmen genererade två stora Parton-hits; ”Tennessee Homesick Blues” och ”God Won’t Get You”. Då kanske man kan leva med 9 Razzie-nomineringar och ett Rotten Tomatoes-snitt på 15%.

Niklas Lundqvist

Niklas är en man med ordets gåva som älskar färgstarka karaktärer.

  • Carl

    Jag förstår inte hur någon kan vara missnöjd med denna film. Särskilt Stallone själv. Visst är humorn en fullständig katastrof (förutom Drinkenstein) men vilka cojones det krävs att bjuda så på sig själv. När han kliver upp på scenen på slutet så köper jag helt att han vinner över publiken (spoiler för alla filmer på detta tema) trots att själva sånginsatsen är begränsad för han släpper bromsen och kräks upp sin själ, vilket väl då är country-musikens väsen. Det är helt enkelt en film som växer ju mer man glömmer detaljerna.

    Hur tycker du att kemin är mellan Dolly och Sly?

    • Niklas Lundqvist

      Håller verkligen med om att Sly bjuder på sig själv, särskilt då insatserna är rätt höga med tanke på hans rykte som actionstjärna. Att humorn är en katastrof i vad som ändå är menat som en komedi är ju tyvärr en stor del av problemet. Likaså att startsträckan är så trög och att vissa scener dras ut i en halv evighet.

      Tycker kemin funkar! Det syns att de hade roligt under inspelningen. Noterade dock att det mot slutet smögs in anspelningar på att Jake mest var en trofé som Nick och Freddie slogs om, vilket tog bort fokus från det musikaliska och gav en bitter eftersmak.

      Känns som att detaljerna redan börjat fly minnet, vilket är skönt. Förutom scenen med Slys “organ”. Den kommer jag aldrig glömma :(

      • Carl

        Jag håller med om att de har skön kemi ända tills det helt plötsligt skall bli en romantisk relation för att tvinga fram en machokonfrontation. Sylvesters sexuella energi återkommer nästa vecka.

      • Slys vitala så att säga?

  • Sofia

    Hmm, jag klarar nog inte av att vara lika välvilligt inställd som Carl. Visst, cojones, men det blir fasiken inte en bättre film för det…

    https://bilderord.wordpress.com/2015/04/06/musikalvecka-rhinestone-1984/

  • Fiffi

    *räcker upp handen*
    Här finns en till förutom Dolly – och Carl – som är nöjd med denna film. Det här är mys i hela magen!

    Om man tänker på att han gjorde Rocky III och First Blood 1982 sen Rambo 2 1985 och mitt däremellan smällde han till med Rhinestone som ju är något så totalt väsensskilt från dom där supermachorollerna, det gör filmen ÄNNU coolare i mina ögon. Modigt av honom att bjussa på sig själv på detta sätt, att på nåt sätt okeja att göra bort sig.

    För mig kommer Rhinestone för alltid vara 5/5. Det är bara kärlek.

  • Förstår om dolly är nöjd. Hon var ju på en helt annan nivå än alla andra. Måste va härligt att se sig själv glänsa så. Blev helt kär i dolly alltså.

    Allt annat var sjukt irriterande. Man kan sitta och skratta åt det såhär i efterhand men i stunden var det ganska plågsamt ;(