Rhinestone

Glittrande countrysångerska behöver oduglig taxichaffis hjälp att lösas från sitt kontrakt hos slemmig klubbägare. Är Rhinestone således Nashville möter Taxi Driver? Inte riktigt.

Sylvester Stallone har genom åren gjort sig känd för franchises som Rocky och Rambo; filmserier frontade av tystlåtna och sammanbitna hjältar som helst låter knytnävarna sköta snacket. Emellanåt har han dock försökt sig på sådant som ligger utanför den Stalloneska komfortzonen, som till exempel komedier. Alla som utstått Stopp! Annars skjuter morsan skarpt eller Oscar vet dock att humor sannerligen inte är Sly i sitt rätta element.

Rhinestone är New York-nattklubben vars stora dragplåster Jake Farris (Dolly Parton) fått nog av den sexistiske ägaren Freddie, men för att slippa undan sitt kontrakt tvingas hon gå med på ett vad: att på två veckor göra ”vilken nolla som helst” till countrystjärna. Vinner Jake är hon fri att lämna klubben, men om hon förlorar adderas fem år till kontraktet. Hon måste dessutom ha sex med klubbägaren. Valet på blivande stjärna faller på den tondöve taxichauffören Nick (Stallone), som till råga på allt hatar country. Duon åker till Jakes hemtrakter i Tennessee, där Nick ska drillas till artist.

Även om det inte framgår av premissen så är Rhinestone en komedi. De flesta av skämten bygger antingen på slapstick som att Stallone trampar i fårbajs med sina dyra italienska skor eller gapsjunger sig igenom ”rockiga” låtar med titlar som ”Drinkenstein”. En hel del tokiga kulturkrockar blir det dessutom, då Nick inledningsvis tycker att alla som sysslar med country är bonnläppar. Det överraskar kanske inte att Nick under filmens utdragna speltid måste omvärdera dessa fördomar.

drinkenstein

Rhinestone gick inte hem, varken hos publiken eller kritikerna. Även bakom kulisserna pyrde missnöjet. Manusförfattaren Phil Alden Robinson tog avstånd från filmen efter att Stallone skrivit om stora delar av handlingen. Även Sly har i efterhand betonat att filmen var ett stort misstag. Förmodligen sved beslutet att medverka extra mycket då han tackade nej till huvudrollerna i de blivande succéerna Snuten i Hollywood och Den vilda jakten på stenen för att kunna göra Rhinestone.

Den enda som verkar nöjd med sin insats i efterhand är Dolly Parton, som utöver en av huvudrollerna stod för hela soundtracket. Filmen genererade två stora Parton-hits; ”Tennessee Homesick Blues” och ”God Won’t Get You”. Då kanske man kan leva med 9 Razzie-nomineringar och ett Rotten Tomatoes-snitt på 15%.

Niklas Lundqvist

Niklas är en man med ordets gåva som älskar färgstarka karaktärer.