Ride Along 2

Så här års radas Oscars-filmerna upp på svenska biografer i sista minuten. Det här är inte en av dem.

Jag minns knappt något mer av första Ride Along än att den inte var särskilt rolig. Den byggde nästan enbart på den jobbiga Kevin Hart som en loser utan självinsikt och Ice Cube som suckar över att han måste stå ut med denna småväxta sidekick. Ice Cube är alltid lite mysig, men det blir lätt för mycket av det goda när han mal på med samma shtick. Till uppföljaren har man klokt nog utökat den komiska talangpoolen med Ken Jeong och Olivia Munn, vilket kanske främst stärker upp genom att Kevin Hart ges mindre utrymme.

Ken Jeong kan vara hur rolig som helst när han får väldigt fria tyglar, men han har sina begränsningar när rollen skall hållas inom lite striktare ramar. Den här filmen är mest mån om att leverera för den publik som gillade den första dussinfilmen. Och man gör det genom att placera Jeong i en välbekant roll som den tjattriga småskurken som psykar de buddy cops han tvingas hjälpa. Det är tveksamt om han ens når upp till Joe Pesci-nivå och knappast till Sean William Scott. Det känns ändå som en framgång att hans roll inte är så rasistisk som man kunde förvänta sig, vilket kanske är en låg målsättning.

ridealong2_2

Olivia Munn har också en potentiellt otacksam roll som Ice Cubes själsfrände. Hon lyckas ändå leverera en surmulen humor och det finns något charmigt med attraktion sprungen ur professionell respekt. Det kan inte vara lätt att gå upp mot Kevin Hart och Ice Cube och ta plats, särskilt i en miljö som definieras av Tika Sumpters våp vars komiska höjdpunkt är att hon inte lyckas förföra Kevin Hart i en sexig polis-utstyrsel.

Det är inte bara fler komiska roller i filmen utan man har även uppgraderat skådeplatsen till Miami och visst känns det som att man försöker låna lite från Bad Boys och liknande. Det är ingen dum idé vare sig på papper eller i utförande. Det är ett beprövat koncept som kan fungera om personkemin finns. Dessutom är Miami perfekt för substanslösa actionkomedier med gassande sol, nyrika opportunister och ytligt nattliv. Det är ingen minnesvärd film men den lever upp till underhållningskravet för en actionkomedi och kommer inte vara distraherande överskattad som sin föregångare.