The Salvation

Jag var initiellt väldigt skeptiskt till Kristian Levrings The Salvation. En western inspelad i Afrika med svensk (Mikael Persbrandt), dansk (Mads Mikkelsen) och franska (Eva Green) cast i huvudrollerna.

Filmen öppnar med att Jon (Mikkelsen) tillsammans med sin bror (Persbrandt) ska möta upp sin familj som precis anlänt till amerika och jag måste säga att jag gillar den visuella stilen. väldigt uppumpade färger och skitigt. Någon har dragit friskt i “saturation” och “sharpening”-reglagen. Även skådisarna sköter sig förvånansvärt bra. När Mikkelsen hamnar bredvid ett par kåkfarare i ett ekipage så vänder stämningen i filmen och blir väldigt tryckt. Filmen tas till ställen som jag inte var beredd på och jag tänkte “den här filmen kommer gå vilken rikting som helst”.

Det gjorde den inte. Efter händelsen i ekipaget så var det som att någon la en western-schablon över filmen. Väldigt fort blev jag mätt på det visuella maneret och det kändes till och med billigt mot slutet.

Levring verkar inte känna någon som helst press från exempelvis Rango, Django unchained eller danska Dogville att göra något unikt. Filmer som nästan fått upp mig på western-sadeln. Nope, istället kör han helt oblygt på med att plocka in varenda trött western-klisché man kan tänka sig. Älskar man westerns förbehållslöst så kanske man kan se det som hyllningar och kanske till och med uppskatta filmen som helhet.

Både Mikkelsen och Persbrandt ser ju vansinnigt coola ut. Men ett väldigt torrt manus gör att man inte riktigt bryr sig om karaktärerna. Att folk skrattat och applåderat sig genom filmen i Cannes övergår mitt förstånd och var inget jag fick uppleva i min salong.

Recensioner från kompisar