Tommy

Efter att ha hört regissören Tarik Saleh prata om hur många av scenerna inte kommer från hans eller manusförfattarens Anton Hagwalls fantasi utan från deras uppväxt så drogs mina förväntningar åt det B:iga hållet. Åt Sökarna, Nattbuss 807, 30:e November, Stockholmsnatt eller på sin höjd Snabba Cash.

Det visade sig vara nåt helt annat. En välspelad otroligt stiliserad på gränsen till drömsk film där fokus inte låg på att vara så verklighetstrogen som möjligt. Det börjar väldigt lovande; Vi blir tagna genom Stockholms undre värld från en kvinnas perspektiv. Och man har inte bara tagit det, i mitt tycke, enkla knepet och flippat på könsrollerna. Huvudpersonen Estelle (Moa Gammel) återvänder från Sri Lanka för att reda upp sin pojkväns olösta affärer. Pojkvännen Tommy verkar vara en gangsterboss med stor respekt i den undre världen och detta utnyttjar Estelle till max och rör om ordentligt i grytan.

Filmen har fått lite kritik för att hon just gömmer sig bakom sin pojkväns renommé men jag tycker någonstans att man också måste förhålla sig till den verkliga världen och tycker att det bara gör storyn mer trovärdig. Man kan inte göra en perfekt film ur ett feministiskt, rasifierat eller [insert random annat förtryck här] men den här filmen är så mycket bättre än majoriteten av filmerna i sin genre (eller filmer över huvud taget).

Jag tror att storyn i filmen är ganska simpel och jag säger tror för jag hängde inte riktigt med i handlingen. Låter kanske som en paradox men problemet tror jag snarare låg i sättet de berättade filmen. Visst var de oändligt långa och tysta scenerna fina men det gjorde att man tappade fokus lite. Om man sedan blandar det med ett par plot holes, en ganska generisk berättelse och att scenerna ibland låg i lite märklig ordning så blir storyn ganska förvirrande. Dock gillar jag att man får handlingen serverad som pusselbitar, jag önskar bara att jag kom ihåg pusselbitarna när de väl skulle in i pusslet.

Denna recension är en del av Filmspanarnas blogathon. Är ni nyfikna på vad mina fina kompisar tycker om Tommy så kan ni läsa det här: