X-Men: Days of Future Past

“Save the uncheerful leader, save the world”

Det fanns en del likheter med Heroes. Förutom att alla dessa superhjältar tampas med vad det innebär att vara “ond” och “god” så måste de för att rädda världen rädda en i första anblick random person. I Heroes en cheerleader. I Days of Future Past kanske inte riktigt lika random person. Här måste Kitty Pride (Ellen Page) skicka tillbaka Wolverine (Hugh Jackman) till 70-talet för att hindra att den onde (se mustasch) Boliver Trask (Peter Dinklage) blir mördad.

“you’re so hot you make me sexist”

Kalla mig en obotlig sexist men Wolverines kropp alltså… Satanás. Förutom den tokdeffade Wolverine så är filmen sönderpepprad av mutanter. Ibland med riktigt stora namn bakom. Men bara för att de spelas av bra och stora skådisar så betyder det inte att de får mycket duktid eller fyller några speciella funktioner. Ofta är de liksom bara där. Antar att man kan störa sig på det men jag tyckte det var lite coolt att man strösslade så med karaktärerna.

En bit in i filmen blir en ny mutant introducerad. Finner honom otroligt charmig men känner igen honom och han väcker ambivalenta känslor hos mig. Helt plötsligt går det upp för mig att det är Tate (Evan Peters) från första säsongen av American Horror Story. Olustig känsla förklarad och lagd bakom mig, lutar mig tillbaka och ser sagda mutant (Quicksilver) äga den coolaste scenen i hela filmen.

quicksilver

När jag kom ut ur biografen var jag jäkligt nöjd och glad men det hindrade inte mig, Jojje och Joel att nagelfara varenda (inte riktigt tydligen) plot hole i filmen. För det finns en hel del. På vägen hem hör jag även Slashfilmcast komma med ett lass nya plot holes. Det är mycket man får tvinga sig att svälja om man stör sig på plot holes. Speciellt om man har tredje filmen färskt i minnet (vilket man antagligen inte har med tanke på hur förglömlig den är) vilken Slashfilmcast säger att den här filmen är ett stort Fuck You till.

fu

Tidsresefilmer går nästan aldrig ihop om man väl diskuterar dem tillräckligt genomgående. Men jag tycker för det mesta att tankeleken är intressantare än jag stör mig på att det logiskt inte går ihop. Så även i det här fallet.

Även Jojje och Fiffi har recenserat X-men.