The Wheel of Time S01E01

Att streamingtjänsterna slåss om att lyckas göra nästa Game of Thrones har gjort att alla vi fans hamnat i en riktig sofformad guldsits. Fantasyns urkälla är under produktion (sagan om ringen) och redan nu kan vi äntligen börja följa ett av Sagan om ringens motreaktioner; Sagan om drakens återkomst (The Wheel of Time).

Första avsnittet känns dock inte riktigt som en motreakation på Sagan om ringen. Snarare en ren kopia faktiskt. En mäktig magiker kommer till en oskyldig avskild bondby under festliga tider. Ett ungt kompisgäng får ett bryskt uppvaknande till världens hänsynslösa verklighet. Men på samma sätt som mattans dras under fötterna på våra gröna äventyrare så är tanken att denna troptäta start ska göra detsamma för oss åskådare.

Ambitionerna är stora här. Både i bokförfattaren Robert Jordans underlag och i tv-serieskaparnas, något tweakade, version. Och i första avsnittet är det otroligt mycket som ska avhandlas. Det är både imponerande och tyvärr en av de stora bristerna. Där sagan om ringen-filmens motsvarande del var otroligt effektiv i sitt berättande och lät kelandet med karaktärerna ta absolut störst plats öppnar det här avsnittet upp med att Moiraine ger en otroligt stolpig introduktion till hur den här världen fungerar.

I scen två ser vi två män bli jagade av några som kallar sig Aes Sedai. Inte förrän i tredje scenen får vi möta huvudpersonerna. Det är inte bara mycket världsbyggande som det här avsnittet tar sig an, det är också en hel del människor som ska introduceras.

För att hänga med i allt har jag efter att sett avsnittet pratat om det i Henkes podd Shinypodden i ett par timmar och sedan sett om avsnittet. Andra gången jag såg avsnittet har det, precis som för Henke i podden, lyft en hel del. Scener jag inte förstod kunde vi tillsammans reda ut. Skådisarna är bra, dialogen ok, en del styltig exposition, specialeffekterna hoppar mellan superbra och förkastliga och ljussättning känns väldigt överarbetad.

Jag är nog mer nöjd med avsnittet än jag ger uttryck för i podden efter att sett avsnittet en andra gång. Men jag tycker nog inte att ett tv-avsnitt ska kräva så mycket jobb av tittaren.

Henkes podd har för övrigt flyttat ut från harduintesettden.se till sin egna feed. Prenumererar du redan behöver du inte gör nåt (annars hittar du podden här nedan), kommenterade du på avsnitten så kan man göra det på Henkes blogg istället.

Spoilerobservationer:

Redan innan jag såg avsnittet så hade jag hört kritik om fridging. Oftast yttrar sig detta fenomen genom att protagonistens drivkraft att bekämpa antagonisterna är att antagonisterna har haft ihjäl protagonistens kvinnliga partner. Supertråkig trop men här är det inte riktigt det som händer Perrin. Han brottas med inre demoner (inte antagonister) efter att han själv haft ihjäl sin egna kvinnliga partner. Om man ska vara strikt så är nog detta fridging. Och på ett strukturellt plan är det såklart fridging inte bra. Men om man kollar på det här specifika fallet så tycker jag det är en intressant setup för Perrin att kämpa med inre demoner och är allt annat än lazy writing.

Vad var för övrigt grejen med Perrins fru? Varför var det så läskig stämning när Perrin förklarade sin kärlek för henne? Kommer vi nånsin få svar på det nu när hon är död?

En annan kritik mot serien jag hört innan jag såg första avsnittet var att invånarna i Two Rivers (Tufloden) var för diverse. I boken var det en typ en by inavlade red necks som väldigt sällan fick utomsocknes besök. Min spontana reaktion vid sådan typ av kritik brukar vara att himla med ögonen. Men nånstans så kändes ändå kritiken inte helt orimlig hur töntig den än lät. Visade sig dock när jag sett avsnittet att det var helt obefogad kritik. Man förstod utan problem att det var en avskild by där främlingar som Moiraine drog åt sig stora ögon och öron.

Helt klart hade Markus i podden en poäng med att konceptet med att Moiraine drog ljus ut från ljuskällor och skickade iväg det i ett koncentrat är bättre än att hon bara sköt ljusbollar genererade från intet. Men det är något mer än att effekterna är taffliga som gör att det inte riktigt funkar för mig. Har inte listat ut vad än bara.