Lan och Stepin

The Wheel of Time S01E05

Avsnitt 5 är inte det muntraste av avsnitt. Mellan två begravningar lyckas man göra plats åt både självmord, självhat, manshat och tortyr. Men det gör också att topparna blir högre. Trots att Perrin inte blev en galen varulv (mer en butterulv) så var det befriande (pun intended) att se honom bita från. Härligt att träffa en charmig karaktär som inte försvinner i samma avsnitt (ogieren Loial). Och härligt att Nyaneve fick träffa lite vänner.

Jag tycker begravningar i rutan sällan funkar superbra. Det säger ofta inte så mycket om den som begravs. Tyckte scenen där Stepin berättar om hur han träffade Karene var mycket finare än Karenes begravning exempelvis och hade hellre sett lite mer sådan än ett kaukningsmontage.

Stepins begravning var inte heller helt klockren. Den hade strupsång istället för kaukning vilket jag tyckte gjorde att det kändes som en häxblandning av olika kulturer istället för att det här var sin egna värld. Som att man slängt in lite kulturer som verkar ball. Hela knåparfolket lider av samma problem. Att Lan sedan börjar slita av sig kläderna av sorg var superskumt och kändes inte alls värdigt Stepins avslut.

De började äntligen behandla Perrins trauma och skuldkänslor i det här avsnittet också. Vi pratade i podavsnittet om att Perrin kanske inte var redo för det förrän nu. Men tycker ändå att serien kunde börjat förbereda oss lite tidigare på det istället för att vi fick det i koncentrat i det här avsnittet. Anade att avsnittet hade dessa inre monster som tema eftersom Mat verkar ha ett skuggmonster i munnen, Perrin någon slags varulv/butterulv