Ghost in the Shell

Min niece beskrev nyligen en nykomponerad maträtt som lite äcklig och mycket god. Det är en användbar bedömning även av denna remake på den klassiska anime som var min introduktion till “genren” när jag såg den på Stockholms filmfestival i mitten av 90-talet.

Att rollbesättandet av Scarlett Johansson som Motoko Kusanagi är problematiskt är givet, men det finns samtidigt ingen mer lämpad att förkroppsliga den småperviga robocop-fantasin. Det är mer Lucy än Her och Under the Skin i denna roll, men alla dessa är forcerat självmedvetna rollprestationer med aktiv frånvaro av mänsklighet. Att göra huvudrollskarriär på sådant finesslöst karaktärskådespelande är bevis för en dragningskraft som oftast förknippas med actionstjärnor som Arnold Schwarzenegger. Johanssons fokus på rollens mekaniska fysik är en lite egen vinkel i en film som annars bleknar i skuggan av sin monumentala förlaga. Att Michael Pitt och Juliette Binoche fullkomligt misslyckas i sina överspelande roller understryker hennes stjärnstatus då regissören Rupert Sanders uppenbarligen inte hade något vidare grepp om personregin.

I filmfestivalens text om den gamla animefilmen proklameras att det är en film som förstår att den animerade formen ger möjlighet att visa upp sådant som inte kan göras i live-action av bl.a. kostnadsskäl. Tiden har uppenbarligen kommit ikapp då remaken lyckas återskapa varje ikonisk bildruta med briljerande datorstöd. Det är en spektakulär framtidsvision där holografisk AR tagit över gaturummet. Samtidigt som staden ser ut som ett tv-spel känns det hela mer trovärdigt än t.ex. Total Recall-remaken som väl är den närmaste jämförelsen tills Blade Runner 2049 kommer.

Däremot känns det lite konstigt att se detaljer som redan kopierats i The Matrix, som är en mycket närmare spirituell adaption av animen än denna. Trots att man återskapat varje ikonisk bild och scen så pusslas de ihop till en helt annan historia som är mer urvattnat YA-identitetssvammel än buddhistisk AI-filosofi. Syskonen Wachowski lyckades pilla in båda riktningarna samtidigt i sina filmer, men denna film är mer av en missriktad studioprodukt i likhet med många andra direkta remakes.

Det är ändå inte tillräckligt för att förstöra den nostalgiska tillfredsställelsen i att se realiserandet av alla bilder som sitter inetsade i medvetandet. Och Takeshi Kitano med galen mangafrisyr i en Hollywood-film värmer. Att filmen gör sin white-washing till en faktiskt poäng är fascinerande, även om det kanske inte får någon på förhand förnärmad att känna sig mer förlåtande. Jag landar ändå på något liknande skamset sätt i en övervägande positiv upplevelse trots de stötande bristerna.

Detta var månadens Filmspanarfilm. Se om de övriga är lika slokörat entusiastiska över datorgrafik och idéfattigdom:

• En “guilty pleasure”? Inget fel i att tycka att denna film är otroligt snygg enligt mig i alla fall.

Och visst har du rätt i att SJ är en stjärna och att hon bär denna film på sina axlar. Jag måste se Lucy som är den enda jag inte sett av de du nämner i texten.

Jag ser denna film som en prequel till 1995-filmen. Tackar Johan B för det insticket. Denna film slutar där den äldre filmen startar. Utan att ha analyserat båda filmernas handling i detalj så känns det instinktivt som att det håller. 2017-filmen fokuserar på Motokos “origin story”, medan 1995-versionen tar storyn till en helt annan filosofisk nivå.

Nog finns det utrymme för att skämmas över att prioritera ytan över kontextuella problem.

Att se detta som en prequel skapar ett extra lager för den ständiga upprepningen av situationer mellan de två filmerna. Nästan Hong Sangsoo-klass på det.

• Är Zuke sämre än adam i Buffy. Lite liknande röst iaf. Ignen floppy-disc station nu iaf.

Tänk om man kunde göra en storbudgetfilm för att man vill berätta en historia och inte för att bygga en franchise.

“Att filmen gör sin white-washing till en faktiskt poäng”
    Fast försöket gör ju bara saken ännu värre. Att vithetsnormen inte bara är det neutrala utan även det perfekta idealet. Eller övertolkar jag det?

Tyckte faktiskt att det var en härlig resa även om de butchat allt i storyn. Älskar även Batou som skänkte lite hjärta till filmen. Får vi bara invänta slakten av Paprika nu då? (på tal om The Matrix)

Paprika skulle kunna bli en upplevelse. Inception 2? Fast när GitS nu förlorar en massa pengar och inte ens räddas av kinesiska marknaden så kanske vi slipper.

Att vittvätten blir värre är nog inte givet om man vill göra en välvillig läsning, men det är givet att de inte har jobbat upp förtroendet som gör att folk ser den så. Men visst är det fascinerande att de var beredda att sticka in näsan i det getingboet.

Bra iakttagelse där om skillnaden i skådespeleri och att det sannolikt innebär att Sanders brister i personregi. Jag blev rätt störd på att Binoche hela tiden skulle låta som om hon var precis på gränsen att börja gråta. Det måste väl ändå finnas andra sätt att visa känslosamhet?

Det var verkligen ett konstigt val. På pappret skulle väl inte Binoche vara första valet för den här sortens film och än mindre när man ser resultatet. Hon är ju vansinnigt bra normalt, så det är omskakande.