Point Break 3D

I den ständiga hetsjakten på halvgamla filmer som kan göras om har nu turen kommit till Kathryn Bigelows överskattade film om bankrånande surfare. Det är en film med papperstunn historia och skakigt skådespeleri. Även om Bigelow lyckades kompensera Keanu Reeves oförmåga att ens övertyga som sig själv så borde det finnas utrymme för att förbättra historien.

Problemet är väl bara att det redan finns en remake på Point Break, med Vin Diesel och Paul Walker. Ericson Core var DP (A-fotograf) på första The Fast and the Furious. Den filmen fokuserar på förhållandet mellan en storögd polis och en karismatisk kriminell, fyllt av machofilosofi och samhällets kvävande av den fria amerikanska mannen. Precis som i Point Break hade skådespelarna mer karisma än skådespelarförmåga men surfbrädor byttes mot bilar och österländska hippietoner kunde ersättas med lite mer modernt motorbuller. Det fanns tillräckligt med vitmansvärderingar att vältra sig i för en hel rad filmer som till slut byggt in ett fungerande hjärta under B-filmskostymen.

Ericson Core ritade troligtvis ett Venndiagram och identifierade de delar i Point Break som inte hanterades i The Fast and the Furious och tryckte in dessa i sin egen remake. Namnet, hippiemumbojumbo och extremsport alltså. Det låter som ett svagt koncept som kräver ett smart manus, snyggt foto och framför allt karismatiska skådespelare. Den här filmen har inte ett spår av någotdera.

Ericson Cores expertis borde ligga i det visuella och där är man närmast att åstadkomma något för sin orimligt stora budget. Tyvärr förstörde man den potentialen genom att lägga på ett 3D-dunkel så att bilderna blir tömda på färg och liv. Det troligaste är väl att man tidigt var medveten om att filmen skulle vara svårsåld och knappast locka särskilt många återbesök så det gäller att få in filmen på 3D-hungriga biografer och maximera biljettpriset på första visningen. Om det istället fanns konstnärliga skäl har jag överskattat Cores förmåga.

Kolla gärna om någon annan vanvettig Filmspanare såg något värde i filmen: